Rss Feed
  1. Such a Rush

    sobota 24. srpna 2013

    Originální cover
    Autor: Jennifer Echols

    Anotace na Goodreads:

    Když mi bylo čtrnáct, učinila jsem rozhodnutí. Když jsem byla odsouzena žít v kempu v obytném přívěsu vedle letiště, mohla bych si stěžovat na zápach letadlového paliva jako moje máma, mohla bych se upít k smrti kvůli hluku jako všichni ostatní, nebo bych se mohla naučit létat.

    Heaven Beach, Jižní Karolina, může být jakékoliv, pokud žijete v podřadné části města. Celý svůj život byla Leah Jonesová jediným dospělým ve své rodině, zatímco její matka střídala přítele za přítelem a nechala všechny dostupné peníze proklouznout z jejích rukou. Ve škole s Leah mohou zacházet jako s odpadem, ale je to ona vyjednává s domácím, když není zaplacený nájem. Ve čtrnácti je to ona, kdo dostane práci na blízké dráze.

    Ale je tu jeden způsob, jak může Leah utéct realitě. Šetřící si každou penny, kterou může, prosí tichého pana Halla, který na dráze provozuje letecké transparenty s reklamou a také nabízí lekce létání, aby ji alespoň jednou vzal nahoru. Nechat autokemp daleko pod sebou a vznášet se nad mořem je takový příval, jaký ještě nikdy nezažila a když ji pan Hall nabídne, že jí poskytne zlevněné lekce létání, cítí se připravena dotknout se nebe.

    V době, kdy je maturantkou, se z Leah stane dost dobrý pilot na to, aby ji pan Hall nabídl práci pilota letadla s transparentem. Vypadá to, že se jí splnil sen...jenže se ukáže, že tento sen byl stejně pomíjivý, jako jakýkoli jiný. Pan Hall nečekaně zemře a zanechá všechno, co vlastnil, v rukou jeho dospívajících synů: zlatého chlapce Aleca a na adrenalinu závislého Graysona. A oni jsou rozhodnuti létání s transparenty udržet.

    I když byla Leah do Graysona roky zamilovaná, je opatrná co se týče účasti v něčem, co se zdá odsouzeno k záhubě – dokud ji Grayson nezradí a nevyhrabe na ni její nejvíc usvědčující tajemství. Vyhrožováním ji donutí létat pro jeho vlastní tajné důvody, důvody zahrnující Aleca. Nyní je Leah vtažena do boje mezi bratry – a následky by mohly být smrtelné.



    Datum vydání v USA: 10. 7. 2012
    Nakladatelství: MTV Books
    Počet stran: 325
    Hodnocení: 4 z 5
    Věkové omezení: 15+ (sprostá slova)
    Přečteno v srpnu 2013, 3 dny, v angličtině




    Leah se během života naučila, že se o sebe musí postarat sama, protože nikdo jiný to za ni neudělá. Její matka má větší zájem o randění s náhodnými chlápky a jediné, co pro Leah má, jsou plané sliby o tom, jak si najde práci. Každou chvíli se stěhují z autokempu do autokempu, protože vždycky dluží za nájem a útěk je jediná cesta. Díky autokempům ale Leah našla svou největší lásku - letadla. Když ve 14 začala pracovat na letišti věděla, že je zase o kousek blíž svému snu. Ve chvíli, kdy jej už bude mít na dosah, jí ale život uštědří další ránu a ukáže jí, že své sny nikdy nezískáme tak úplně zadarmo.

    Jennifer Echols je v knižním světě celkem známé jméno, já jsem se jí doteď ovšem zdárně vyhýbala. Knihu Such a Rush jsem se chystala přečíst už dlouho, ale pořád jsem na ni neměla tu správnou náladu. Teď jsem si ale řekla, že to musí přestat, a po knize jsem konečně sáhla.

    Leah je holka, která byla už jako dítě donucena dospět. Neměla nikoho, o koho by se mohla opřít, na koho by se mohla spolehnout, jenom sama sebe. Ze své situace má jediný možný útěk – létání. Jenže vše se po smrti pana Halla zkomplikuje. Leah je silná postava, během života se už musela vypořádat s ledasčím. Díky tomu, že žije na špatné straně města a svému vzhledu a chování si získala pověst lehké holky, kterou ale nikdy nebyla. Jí je to ale jedno – ona má svůj cíl, kterého se za žádnou cenu nevzdá. Ale nemyslete si, i Leah dělá chyby, i taková silná osobnost jako ona může být naivní a zbrklá. Ale kdo z nás někdy není, že?


    Poslední dobou mám štěstí na postavy, které mě vytáčejí. Jako třeba Grayson. Toho hocha bych s chutí nakopla do citlivých míst, a nebylo by mi to líto. Chápu, že se po tom všem, co se jejich rodině stalo, bojí o svého bratra, ale to neznamená, že kvůli tomu může využívat ostatní. I když je čtenáři jasné, že k Leah něco cítí, o to víc je nepochopitelné, co dělá. Kdyby takhle někdo ubližoval mně, poslala bych ho do zelených kopců. Přesto všechno v něm ale vidíte všechny něco, co vás donutí s ním soucítit. Každý je ale jednoho dne donucen otevřít oči a uvědomit si, že není na něm vyřešit všechny problémy světa a Grayson není výjimkou.

    Psát tuhle recenzi pro mě vůbec není jednoduché, protože tohle je jedna z knih, které se vám líbí, ale vy tak nějak ani nevíte proč. Ve chvíli, kdy Leah vzlétá do vzduchu, opravdu cítíte, jak tímhle světem žije, autorka popsala celý svět letiště tak, že nebylo těžké si to představit (až na ty názvy letadel a podobné technické věci, ty my nic neříkaly). A i když mi postavy chvílemi vážně lezly na nervy, čtení jsem si nakonec užila, protože se jednalo o příjemné odreagování.

  2. 0 komentářů :

    Okomentovat